کد مطلب:19127
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
محبت چه مراتبي دارد؟
محبت كشش وجودي است و همانند حقيقت وجود داراي درجات ضعيف و شديد است. گاهي به لحاظ مرتبه وجودي در حد شهوت ظهور ميكند و گاهي در حد ارادت و گاهي در مرتبه والاي تولّي ظاهر ميشود، و مؤمن خاص، تولّي مخصوصي نسبت به الله دارد. يعني در تولّي به حق و تبرّي از باطل دقيق، و در ارادت و كراهت محقق، و در محبت و عداوت هشيار است.
چون در تحليل معناي محبت، مادي بودن محبوب يا ممكن بودن آن اخذ نشده، اطلاق محبت درباره خداي سبحان حقيقت است نه مجاز و اگر ميگوييم خداوند هم محب است و هم محبوب، اين الفاظ با همان معاني حقيقي خود درباره خداوند استعمال ميشود. منتها محبت مقول به تشكيك است و درجات گوناگون دارد. درجة عالي آن، كه تلطيف شده از قشر ماديت است دربارة خداست. و مؤمن چون رابطه وجودي خود را با «الله» مستحكم ميكند، محبت شديد به خداوند دارد؛ ولي ديگران چون محبوب آنان وجود حقيقي ندارد، بلكه بيش از پندار نيست محبتشان هم پنداري و كاذب است؛ زيرا خيال ميكنند، كمال در گرايش به بتها يا در مال داشتن و امثال آن است، از اين رو علاقه آن را در سر ميپرورانند، ولي پس از اين معلوم ميشود كاري از غير خدا ساخته نبوده و نيست.
در ذيل آيه 165 سورة بقره فرمود: «ولَو يَري الّذين ظَلموا إِذا يَرون العَذاب أَنّ القُوَّة لله جَميعاً و أنّ الله شَديد العِقاب» لحظهاي فرا ميرسد كه ستمكاران ميبينند تمام نيروها از آن خداست و هيچ قدرتي براي غير خدا نيست و عذاب شديد از آنِ خداوند است نه معبودهاي خيالي كه مورد هراس آنها بود.
همان طور كه سراب، آب كاذب است و هرگز عطش را رفع نميكند، غير خداي سبحان، چون بت نيز موجود و معبود كاذب است و هرگز نياز نيازمندان را برطرف نميكند، تنها خداي سبحان كه حقِ صرف و واقعِ محض است، ميتواند هر گونه نقصي را تكميل و هر گونه عيبي را تصحيح كند.
هر كس به غير خدا تكيه كند، خواه به خود يا ديگري، مانند تشنهاي است كه به سراب دل بسته است و زماني روشن ميشود كه تمام توان از آن خداوند است و بس.
: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 12 (فطرت در قرآن)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.